Празнуват: Мариам, Маро, Мари, Дирухи, Искухи, Сърпухи, Макрухи, Такухи, Лусиг, Лусадзин, Арекаг, Назиг, Пегрухи, Берджухи, Азнив, Антарам, Арусяг, Веркин,Вержин, Аршалуйс, Кехануш
Успение Богородично - Верапохумън Сурп Асдвадзадзни
Арменската Апостолическа църква приема, че Христос сам е слязъл на земята и е пренесъл на небето своята спяща майка.
Като празник Успение Богородично е един от основните в нашата църква, честван в неделен ден между 15-и и 18-и август, и спада към Дахаварите.
При нас арменците този празник има две същности – езическа и християнска. Езическата съвпада с древноарменския празник на плодовете, посветен на богинята Анахид като майка на природата, остатък от който езически празник е традицията да се освещава гроздето, която традиция е пренесена и в празника Успение Богородично.
На този празник се честват само женски лични имена: Мариам, Мари, Марина, Маро, Майрануш, Макрухи, Марица, Маркарит, Азнив, Аревиг, Антарам, Арпениг, Арпи, Арусяг, Арус, Ахавни, Берджухи, Берджуг, Вержин, Веркине, Денчали, Дирухи, Дируг, Искухи, Йеранухи, Йерациг, Йераняг, Йерачаниг, Лусапер, Лусарпи, Лусиг, Лусине, Лусънтаг, Пергрухи, Пергруг, Сърпухи, Сърпуг, Сурпиг, Такухи, Такуг.
Арменските църкви в Русе, Шумен, София и Силистра се наричат „Сурп Аствадзадзин” (Света Богородица).
Празници, посветени на Света Богородица
Тези празници целят да запознаят вярващите с образа и примерния жизнен път на Богородица
По реда на честването им те са следните:
Йоаким и Анна, родители на Богородица – Ховагим ейн Анна, Аствадзадзни денохкъ
Раждането на Дева Мария от Анна – Дзънунт Мириами и хАннаейе
Посвещение на Храма – Ъндзаюмън и даджар
Благовещение – Аведумън
Успение Богородично – Верапохумън Сурп Асдвадзадзни
Откриване на пояса на Богородица – Кюд кодво
Откриване на кутията на Богородица - Кюд дъпо
ДАХАВАР
Така се наричат петте най-големи празници в Арменската Апостолическа църква, а именно:
Рождество Христово – Дзънунт
Възкресение – Харутюн - Задиг
Кръстовден – Хачверац
Успение Богородично – Асдвадзадзни
Преображение – Вартавар
Величието на тези празници се откроява преди всичко с това, че се предшестват със седмични или по-дълги пости, а последващият дахавара ден, е Задушница, в който ден вярващите се отправят към гробищата, за да отдадат почит на покойните.
|